Dor Hakimiyeti Yunan Tapınak Mimarisini Şekillendiren Sütunlar

Dor Hakimiyeti: Yunan Tapınak Mimarisinde Sütunlar Dor düzeni, antik Yunan'da kullanılan üç ana klasik mimari düzeninden biridir. Büyük tapınakların ağırlığını desteklemek için fazlaca müsait olan bayağı, sağlam tasarımıyla karakterize edilir. Dor sütunları çoğu zaman taştan yapılır ve çoğu zaman yivlidir (dikey oluklarla oyulmuştur). Dor sütununun tepesindeki antet sadedir ve kenarda bayağı bir kalıplama vardır. Dor sütunları ilk başlarda MÖ 6. yüzyılda kullanıldı ve MÖ 4. yüzyıla kadar Yunan mimarisinde en popüler sütun düzeni olarak kaldılar. Tapınaklar, tiyatrolar ve agoralar dahil olmak suretiyle fazlaca muhtelif binalarda kullanıldılar. Dor düzeni, çağdaş mimaride hala kullanılmaktadır, sadece çoğunlukla çağdaş binaların gereksinimlerine uyacak biçimde değiştirilmektedir. Dor sütunları, hükümet binaları, kütüphaneler ve müzeler dahil olmak suretiyle muhtelif binalarda bulunabilir. Dor Sütunları Dor düzeni, klasik mimarinin üç ana düzeninin en eskisidir. MÖ 6. yüzyılda Yunan şehri Argos'ta ortaya çıktığına inanılmaktadır. Dor sütunları ilk başlarda tapınakların inşasında kullanılmış ve yakın zamanda Yunan mimarisinde en popüler sütun düzeni haline […]

Dor Hakimiyeti Yunan Tapınak Mimarisini Şekillendiren Sütunlar

Dor Hakimiyeti: Yunan Tapınak Mimarisinde Sütunlar



Dor Hakimiyeti: Yunan Tapınak Mimarisinde Sütunlar

Dor düzeni, antik Yunan'da kullanılan üç ana klasik mimari düzeninden biridir. Büyük tapınakların ağırlığını desteklemek için fazlaca müsait olan bayağı, sağlam tasarımıyla karakterize edilir. Dor sütunları çoğu zaman taştan yapılır ve çoğu zaman yivlidir (dikey oluklarla oyulmuştur). Dor sütununun tepesindeki antet sadedir ve kenarda bayağı bir kalıplama vardır.

Dor sütunları ilk başlarda MÖ 6. yüzyılda kullanıldı ve MÖ 4. yüzyıla kadar Yunan mimarisinde en popüler sütun düzeni olarak kaldılar. Tapınaklar, tiyatrolar ve agoralar dahil olmak suretiyle fazlaca muhtelif binalarda kullanıldılar.

Dor düzeni, çağdaş mimaride hala kullanılmaktadır, sadece çoğunlukla çağdaş binaların gereksinimlerine uyacak biçimde değiştirilmektedir. Dor sütunları, hükümet binaları, kütüphaneler ve müzeler dahil olmak suretiyle muhtelif binalarda bulunabilir.

Dor Sütunları

Dor düzeni, klasik mimarinin üç ana düzeninin en eskisidir. MÖ 6. yüzyılda Yunan şehri Argos'ta ortaya çıktığına inanılmaktadır. Dor sütunları ilk başlarda tapınakların inşasında kullanılmış ve yakın zamanda Yunan mimarisinde en popüler sütun düzeni haline gelmiştir.

Dor düzeni, MÖ 4. yüzyıla kadar Yunanistan'daki en popüler sütun düzeni olarak kaldı ve arkasından kademeli olarak İyon ve Korint düzenleriyle değiştirildi. Sadece Dor sütunları, Helenistik devre süresince ve Roma döneminde tapınakların ve öteki binaların inşasında kullanılmaya devam etti.

Dor sütunları Şimal Afrika, Orta Şark ve Hindistan dahil olmak suretiyle Akdeniz dünyasının öteki bölgelerindeki binaların inşasında da kullanılmıştır. Ek olarak Romalılar tarafınca Avrupa'ya tanıtılmış ve birçok Avrupa ülkesinde binaların inşasında kullanılmıştır.

Dor Sütunlarının Tasarımı

Dor sütunları bayağı, sağlam tasarımlarıyla karakterize edilir. Çoğu zaman taştan yapılırlar ve çoğunlukla yivlidirler (dikey oluklarla oyulmuştur). Dor sütununun tepesindeki antet sadedir ve kenarda bayağı bir kalıplama vardır.

Bir Dor sütununun yüksekliği çoğu zaman çapının 10 ila 12 katı arasındadır. Sütunun çapı şaftın alt kısmından ölçülür. Bir Dor sütununun şaftı çoğu zaman pürüzsüzdür, sadece yivli olabilir. Yivler keskin bir aletle oyulur ve çoğu zaman ortalama 1 inç genişliğindedir.

Dor sütununun başlığı, şaftın tepesinde bulunur. İki parçadan kaynaklanır: echinus ve abaküs. Echinus, şaftın tepesini gerçekleştiren kavisli bir kalıptır. Abaküs, başlığın tepesini gerçekleştiren düz, kare bir bloktur.

Dor Sütunlarında Kullanılan Malzemeler

Dor sütunları çoğu zaman taştan yapılır, sadece ahşap yahut metalden de yapılabilir. Taş, sağlam ve dayanıklı olduğundan Dor sütunları için kullanılan en yaygın malzemedir. Ahşap daha azca yaygın bir malzemedir, sadece ara ara antik Yunanistan'da Dor sütunları için kullanılırdı. Metal, Dor sütunları için kullanılan minimum yaygın malzemedir, sadece ara ara Roma mimarisinde sütunlar için kullanılırdı.

Benzer Gönderiler  Bali Batuan Geleneksel Resim Sanatının Yaşayan Müzesi

Dor sütun için kullanılan taş türü, görünümünü etkileyecektir. Örnek olarak, mermerden yapılma sütunlar pürüzsüz, cilalı bir yüzeye haiz olacakken, kireç taşından yapılma sütunlar daha pürüzlü, daha dokulu bir yüzeye haiz olacaktır.

Dor Sütunlarının İnşası

Dor sütunları

Antet Yanıt
Dor düzeni Antik Yunan'da kullanılan klasik mimarinin üç ana düzeninden biri
Yunan mabet mimarisi Antik Yunan'da tapınaklar için kullanılan mimari seçimi
Kolon Mimaride dikey yardımcı
Yunan mimarisi Antik Yunan'da kullanılan mimari seçimi
Tapınağın özellikleri Antik Yunan'daki tapınakların karakteristik özellikleri

II. Dor Sütunları

Dor sütun düzeni hayattaki en eski ve en ikonik mimari stillerden biridir. Antik Yunan'da ortaya çıkmıştır ve tapınakların, sarayların ve öteki amme binalarının inşasında yaygın olarak kullanılmıştır. Dor düzeni, büyük ölçekli yapılar için muhteşem biçimde müsait olan bayağı ve sağlam tasarımıyla karakterize edilir.

III. Dor Sütunlarının Tasarımı

Dor düzeni, bayağı ve sağlam tasarımıyla karakterize edilir. Sütunlar çoğu zaman taştan yapılır ve altta üstten daha geniş olan silindirik bir şafta haizdir. Antet, içe doğru incelen ve antablatür'ü destekleyen bayağı bir bloktur. Antablatür, arşitrav, friz ve kornişten kaynaklanır. Arşitrav, antablatür'ün en alt kısmıdır ve sütunların üzerinden geçen devamlı bir taş şerididir. Friz, antablatür'ün orta kısmıdır ve çoğu zaman kabartma heykellerle dekore edilmiştir. Korniş, antablatür'ün en yüksek kısmıdır ve sütunları dış etkenlerden korumak için üstlerine doğru çıkıntı yapar.

Dor Hakimiyeti: Yunan Tapınak Mimarisinde Sütunlar

IV. Dor Sütunlarında Kullanılan Malzemeler

Dor sütunları çoğu zaman kireçtaşı, mermer yahut kumtaşından yapılırdı. Kullanılan araç-gereç türü, sütunun inşa edilmiş olduğu bölgedeki malzemelerin bulunabilirliğine bağlıydı.

Kireçtaşı, nispeten yumuşak ve işlenmesi basit bir taş olduğundan Dor sütunları için kullanılan en yaygın malzemeydi. Mermer de kullanılırdı sadece kireçtaşından daha pahalıydı ve işlenmesi daha zordu. Kumtaşı, kireçtaşı yahut mermerden daha azca yaygındı sadece yeniden de birtakım Dor sütunları için kullanılırdı.

Dor sütunları için araç-gereç tarzı de sütunun görünümü üstünde etken olmuştur. Kireçtaşı sütunlar çoğu zaman pürüzsüz ve süssüzken, mermer sütunlar daha detaylı bir halde oyulabilirdi. Kumtaşı sütunlar ikisinin içinde bir yerdeydi, bazıları pürüzsüzdü ve ötekiler dekoratif detaylarla oyulmuştu.

V. Dor Sütunlarının İnşası

Dor sütunları, taş davulların üst üste istiflenmesini içeren bayağı bir metot kullanılarak inşa edildi. Davullar çoğu zaman kireçtaşı yahut mermerden yapılırdı ve aralarında boşluk kalmayacak biçimde dikkatlice bir araya getirilirdi. Davullar metal dübellerle yerinde tutulurdu ve abaküs isminde olan yuvarlak bir taşla kapatılırdı. Abaküs, bir sıra triglif yahut metop frizi benzer biçimde bayağı bir tasarımla süslenirdi.

Dor Hakimiyeti: Yunan Tapınak Mimarisinde Sütunlar

VI. Dor Sütunlarının İşlevi

Dor sütunları Yunan mabet mimarisinde birçok işleve haizdir. Tapınağın çatısı ve üst katları için yapısal yardımcı sağlarlar ve ek olarak binanın genel estetiğine katkıda bulunurlar. Dor düzeni, büyük ve muhteşem tapınakların inşası için muhteşem biçimde müsait olan bayağı ve sağlam tasarımıyla karakterize edilir.

Benzer Gönderiler  İlahi Taslakçılık Neoklasik Sanatta Çizginin Kesinliği

Dor sütunları Yunan tapınaklarında kıstas ve orantı duygusu yaratmak için de kullanılır. Sütunlar çoğu zaman tapınağın çevresi süresince eşit aralıklarla yerleştirilir ve düzenlilik ve intizam duygusu yaratmaya destek olurlar. Sütunların yüksekliği de tapınağın genişliğiyle ahenkli bir ilişki yaratmak için dikkatlice hesaplanır.

En son, Dor sütunları Yunan tapınaklarının dekorasyonunda mühim bir rol oynar. Sütunlar çoğu zaman binanın görsel çekiciliğini artırmaya destek olan oymalar ve öteki süslemelerle dekore edilmiştir. Dor düzeni hayattaki en ikonik ve tanımlanabilir mimari stillerden biridir ve ayırt edici sütunları tarihin en güzel ve etkisi altına alan binalarından kimilerini yaratmak için kullanılmıştır.

Dor Hakimiyeti: Yunan Tapınak Mimarisinde Sütunlar

VII. Antik Yunan'da Dor Sütunlarına Örnekler

Dor sütunları birçok antik Yunan tapınağında bulunur, bunlardan bazıları şunlardır:

  • Atina'daki Parthenon
  • Olympia'daki Zeus Tapınağı
  • Delphi'deki Apollon Tapınağı
  • Akropolis'teki Athena Nike Tapınağı
  • Atina'daki Hephaestus Tapınağı

Bu sütunların tamamı bayağı tasarımları ve sağlam yapıları ile karakterize edilir. Çoğu zaman mermer yahut kireç taşından yapılırlar ve bir başlıkla taçlandırılmış yivli bir şaftları vardır. Antet bayağı bir ekinus ve kare bir abaküs ile dekore edilmiştir.

Dor sütunları, kuvvetli ve dayanıklı oldukları için tapınakların tasarımında çoğunlukla kullanılır. Ek olarak görkem ve ehemmiyet duygusu yaratmak için de kullanılabilirler.

Çağıl Mimaride Dor Sütunları

VIII. Çağıl Mimaride Dor Sütunları

Dor sütunları yüzyıllardır çağdaş mimaride kullanılmıştır ve günümüzde de popülerliğini sürdürmektedir. Çoğu zaman hükümet binalarında, kütüphanelerde ve öteki kamusal alanlarda kullanılırlar. Dor sütunları, bilhassa geleneksel tarzda inşa edilen hususi evlerde de bulunabilir.

Dor sütunlarının çağdaş mimaride bu kadar popüler olmasının birkaç sebebi vardır. Birincisi, mütevazı ve zariftirler, bu da onları fazlaca heybetli olmadan bir anlatım yaratmak isteyen binalar için iyi bir seçim haline getirir. İkincisi, Dor sütunları kuvvetli ve dayanıklıdır, bu da onları uzun vakit kullanılacak binalar için iyi bir seçim haline getirir. Üçüncüsü, Dor sütunları fazlaca yönlüdür ve muhtelif mimari stillerde kullanılabilir.

Çağıl mimaride Dor sütunlarının en meşhur örnekleri içinde Washington DC'deki Lincoln Anıtı, Tennessee, Nashville'deki Parthenon ve Roma'daki Pantheon yer alır.

Mevzuyla İlgili Sıkça Sorulan Sorular

Dor sütunları hakkındaki insanların en fazlaca sordurulmuş olduğu sorular nedir?

  • Dor sütun düzeni ile öteki sütun düzenleri arasındaki ayrım nelerdir?
  • Dor sütunlarının ayırt edici özellikleri nedir?
  • Dor sütunları iyi mi inşa edildi?
  • Dor sütunlarının işlevi neydi?
  • Antik Yunan'da Dor sütunlarına ilişkin birtakım örnekler nedir?
  • Dor sütunları çağdaş mimaride iyi mi kullanılır?

S: Klasik mimarinin üç ana düzeni nedir?

A: Klasik mimarinin üç ana düzeni Dor, İyon ve Korint düzenleridir.

S: Dor düzeninin ayırt edici özellikleri nedir?

A: Dor düzeninin ayırt edici özellikleri içinde yivli sütunları, mütevazı başlıkları ve arşitravının olmaması yer alır.

Benzer Gönderiler  Tarih Öncesi Sanat İlk Gravürlere ve Petrogliflere Bir Bakış

S: Yunan mabet mimarisinde Dor sütunlarının kullanması nelerdir?

A: Dor sütunları Yunan tapınaklarının çatısını desteklemek için kullanılır.

Cinar Ünal, teknolojiye olan ilgisini genç yaşlarda keşfeden bir girişimcidir ve bu tutkusunu Kihard.net'i kurarak hayata geçirmiştir. Eğitimini yazılım mühendisliği alanında tamamlayan Ünal, sektördeki tecrübelerini ve birikimlerini blog yazıları aracılığıyla paylaşmaktadır. Hem yazılım geliştirme hem de dijital pazarlama alanında uzmanlaşan Cinar Ünal, Kihard.net ile teknolojiye dair en güncel bilgileri okuyucularına ulaştırmayı amaçlamaktadır.

  • Toplam 164 Yazı
  • Toplam 0 Yorum
Benzer Yazılar

Mezopotamya Harikaları Ziggurat Zest

İçindekilerII. Ziggy Nelerdir?III. Ziggy'yi kullanmanın yararlarıIV. Ziggy iyi mi kullanılırSık Sorulan SorularII. Ziggy Nelerdir?7. VIII. Mevzuyla İlgili Sıkça Sorulan Sorular Ziggurat Zest: Mezopotamya Sanatındaki Mimari Harikalar Mezopotamya, Dicle ve Fırat nehirleri arasındaki bereketli topraklarda gelişen eski bir uygarlık bölgesiydi. Bu bölge şu anda günümüz Irak, İran ve Suriye'sinde yer almıştır. Sümerler, Akadlar, Babilliler ve Asurlular Mezopotamya'da gelişen medeniyetlerden bazılarıydı. Bu medeniyetler, zigguratlar da dahil olmak suretiyle antik dünyanın en etkisi altına alan mimari başarılarından kimilerinden sorumluydu. Zigguratlar, tanrılara mabet olarak inşa edilen dev gibi basamaklı piramitlerdi. Çoğu zaman şehirlerin merkezinde bulunurlardı ve dini törenler ve ritüeller için kullanılırlardı. Zigguratlar ek olarak yıldızları takip etmek için yüksek bir bakış noktası sağladıkları için deney evi olarak da kullanılırlardı. Mezopotamya'nın zigguratları, onları inşa eden kadim medeniyetlerin yaratıcılığının ve ustalığının bir kanıtıdır. Bu yapılar, bölgenin varlıklı kültürel mirasının bir hatırlatıcısıdır ve dünya çapındaki insanoğlu için bir şaşkınlık ve esin deposudur. Antet Yanıt Ziggurat Ziggurat, […]

Mürekkep ve İçgörü Çin Edebiyatçıları Resim Geleneğinde Bir Yolculuk

İçindekilerII. Çin Edebiyatçıları Resim SanatıIII. Çin Edebiyatı Resminin ÖzellikleriIV. Çin Edebiyatı Resminin Malzemeleri ve TeknikleriV. Meşhur Çin Edebiyat RessamlarıVI. Çin Edebiyatçılarının Batı Sanatı Üstündeki TesiriVII. Çin Edebiyatçılarının Bugünkü ResimleriÇin Edebiyatı Resimlerini Nerede Görebilirsiniz Çin Edebiyatı Resmi, Song Hanedanlığı (960-1279) döneminde Çin'de ortaya çıkan bir fotoğraf stilidir. Mürekkep ve fırça kullanması ve bir sahnenin reel ayrıntılarından ziyade tabiatın özünü yakalamaya odaklanmasıyla karakterize edilir. Edebiyatçı ressamlar çoğu zaman varlıklı ailelerden gelen eğitimli erkeklerdi. Çoğu zaman hobi olarak fotoğraf yaparlardı ve resimleri satış amaçlı değildi. Bunun yerine, ressamların kendileri ve arkadaşları ve aileleri tarafınca takdir edilmeleri amaçlanmıştı. Çin Edebiyatçıları Resmi, çok anlatım edici bir fotoğraf stilidir ve çoğu zaman rahatlık, sükünet ve doğayla irtibat hissi şeklinde duyguları iletmek için kullanılır. Resimler çoğu zaman siyah ve beyazdan oluşan monokrom bir palette yapılır ve zaman zaman renk dokunuşları bulunur. En meşhur Çinli Edebiyatçılar ressamlarından bazıları Wang Wei, Huang Gongwang ve Ni Zan'dır. Resimleri koleksiyoncular tarafınca […]

Ashcan Okulu Gerçekçiliği 20. Yüzyılın Başlarındaki Amerika'nın Sert Gerçeklerini Resmediyor

İçindekilerII. Ashcan Okulu Gerçekçiliği Nelerdir?III. Ashcan Okulu GerçekçiliğiIV. Ashcan Okulu Gerçekçiliğinin ÖzellikleriV. Ashcan Okulu SanatçılarıII. Ashcan Okulu Gerçekçiliği Nelerdir?Ashcan Okulu Gerçekçiliğine Yönelik KritikTipik Problemler “Ashcan School Realism: Urban Life in Early 20th Century America” araması icra eden kişiler muhtemelen 20. yüzyılın başlarında New York City'de ortaya çıkan bir hareket olan Ashcan Sanat Okulu ile alakalı daha çok informasyon edinmeye çalışıyorlardır. Ashcan Okulu sanatçıları, kentsel hayatın realist tasvirleriyle tanınıyorlardı ve eserleri çoğu zaman o dönemde şehirde yaygın olan fakirlik, kabahat ve yolsuzluğu tasvir ediyordu. Bu anahtar kelimeyi arayan kişiler Ashcan Okulu'nun zamanı, onunla ilişkilendirilen sanatçılar yahut hareket tarafınca yaratılan muayyen sanat eserleri ile alakalı informasyon arıyor olabilir. Ek olarak Ashcan Okulu'nun öteki sanat hareketleri üstündeki tesiri yahut Ashcan Okulu hareketinin mevcut durumu ile alakalı informasyon arıyor olabilirler. Genel hatlarıyla, bu anahtar kelimeyi arayan kişiler 20. yüzyılın başlarında etken olan muayyen bir sanat akımı ile alakalı informasyon arıyorlar. Muhtemelen akımın zamanı, akımla […]

0 Yorum

Yorum Yaz

Rastgele