II. Barok Alegori
III. Barok Alegorinin Özellikleri
IV. Meşhur Barok Alegorik Resimleri
V. Barok Alegoride Kullanılan Teknikler
VI. Barok Alegoride Sembolizm
VII. Barok Alegorinin Yorumlanması
VIII. Barok Alegorinin Tesiri
IX.
Standart Sorulan Sorular
alegori
barok sanatı
sanat içerikli anlatı
simgesel anlam
görsel metafor
“Barok Alegoriler: Sanatsal Anlatılarda Sembolik Anlamlar” araması icra eden kişiler, Barok alegorilerinin simgesel anlamları ile alakalı informasyon arıyorlar. Sanat zamanı öğrencileri, sanatseverler yahut bir tek bu sanat eserlerinin sembolizmi ile alakalı meraklı olabilirler. Mevzunun kapsamlı bir genel bakışını ve Barok alegorilerinin ve anlamlarının muayyen örneklerini arıyor olmaları muhtemeldir.
Antet | Özellikler |
---|---|
Alegori | Soyut bir düşünce yahut etik ilkenin bir karakter, figür yahut nesne vesilesiyle mecazi olarak temsil edilmesi. |
Barok sanatı | 17. yüzyılın başından 18. yüzyılın başına kadar Avrupa'da gelişen bir sanat seçimi. |
Sanatsal ifade | Bir sanat eseri vesilesiyle ifade edilen bir öykü. |
Sembolik anlam | Bir sembol yahut metaforun anlamı. |
Görsel metafor | Görsel olarak anlatılan bir metafor. |
II. Barok Alegori
Barok alegori, 16. yüzyılın sonlarından 18. yüzyılın başlarına kadar Barok döneminde gelişen bir alegori türüdür. Kompleks imgeler ve sembolizm kullanması ve sanatın romantik ve duyusal yönlerine vurgu yapmasıyla karakterize edilir.
Barok alegorisi, dini, politik ve felsefi fikirler de dahil olmak suretiyle oldukça muhtelif temaları anlatım etmek için kullanıldı. Ek olarak görsel metaforlar yaratmak ve organik dünya ile insan dünyası arasındaki ilişkiyi keşfetmek için de kullanıldı.
Barok alegorisinin en meşhur örnekleri içinde Peter Paul Rubens'in resimleri, Gian Lorenzo Bernini'nin heykelleri ve Francesco Borromini'nin mimarisi yer alır.
III. Barok Alegorinin Özellikleri
Barok alegoriler, karmaşa fikirleri iletmek için canlı imgeler, sembolizm ve metafor kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman dini yahut mitolojik temaları tasvir ederler ve tipik olarak seyircide hayranlık ve merak uyandırmayı amaçlarlar. Barok alegoriler çoğu zaman şunları kullanmalarıyla karakterize edilir:
- Canlı sahneler
- Sembolizm
- Metafor
- Dini yahut mitolojik temalar
- Hayranlık uyandıran ve mükemmel nitelikler
Barok alegoriler çoğu zaman karmaşa fikirleri hem görsel olarak cazibeli bununla beraber entelektüel olarak uyarıcı bir halde iletmek için kullanılır. Resimler, heykeller ve mimari dahil olmak suretiyle muhtelif medyalarda bulunabilirler.
IV. Meşhur Barok Alegorik Resimleri
Barok periyodunun en meşhur alegorik resimlerinden bazıları şunlardır:
- Rembrandt van Rijn'in Gece Nöbeti (1642)
- Peter Paul Rubens' Hakikatin Zaferi (1620)
- Diego Velazquez'in Las Meninas (1656)
- Yaşlı Jan Brueghel'in Dünyevi Zevkler Bahçesi (1515-1516)
- Salvator Rosa'nın Dört Mevsim (1660-1664)
Bu resimlerin tüm bunlar karmaşa ve oldukça katmanlı sanat eserleridir ve anlamları yüzyıllardır bilim adamları tarafınca tartışılmaktadır. Sadece bu resimlerden ortaya çıkan birtakım ortak temalar içinde gerçeğin önemi, tabiatın gücü ve yaşamın geçiciliği yer verilmiştir.
V. Barok Alegoride Kullanılan Teknikler
Barok sanatçılar alegorik resimler yaratmak için muhtelif teknikler kullandılar. Bu teknikler şunları içeriyordu:
- Sembolizm
- Kıyas
- Metafor
- Kişileştirme
- Alegori
Bu tekniklerin her biri, resmin reel mevzusundan daha derin bir anlam taşıyan, karmaşa ve detaylı bir alegori yaratmak için kullanılabilir.
Sembolizm, soyut fikirleri yahut kavramları temsil etmek için nesnelerin, hayvanların yahut öteki unsurların kullanılmasıdır. Sözgelişi, Peter Paul Rubens'in “Dönemin Alegorisi” isminde tablosunda kum saati dönemin geçişini, kafatası ölümü ve sönmüş mum yaşamın sonunu temsil eder.
Analoji, bir halde birbirine benzeyen iki şeyin karşılaştırılmasıdır. Sözgelişi, Yaşlı Jan Brueghel'in “Mevsimlerin Alegorisi” isminde tablosunda, dört mevsim, her biri muayyen bir aktivite yahut nesneyle ilişkilendirilen dört bayan tarafınca temsil edilir. İlkbahar, elinde çiçek tutan bir hanımla, yaz, elinde orak tutan bir hanımla, güz, elinde meyve sepeti tutan bir hanımla ve kış, elinde meşale tutan bir hanımla temsil edilir.
Metafor, canlı bir imge yaratmak yahut bir kıyaslama önermek için bir şeyin başka bir şey olarak tanımlandığı bir laf sanatıdır. Sözgelişi, Giuseppe Arcimboldo'nun “Elementlerin Alegorisi” isminde tablosunda, dört element değişik nesnelerden oluşan dört kafa ile temsil edilir. Toprak, meyve ve sebzelerden oluşan bir kafa ile temsil edilir, su, balık ve kabuklardan oluşan bir kafa ile temsil edilir, ateş, alev ve kıvılcımlardan oluşan bir kafa ile temsil edilir ve hava, bulutlardan ve kuşlardan oluşan bir kafa ile temsil edilir.
Kişileştirme, bir hayvana, nesneye yahut kavrama insan niteliklerinin atfedilmesidir. Sözgelişi, Sandro Botticelli'nin “Tedbirliliğin Alegorisi” isminde tablosunda, tedbirlilik, hakkaniyet ve ölçülülük olmak suretiyle üç fazilet, her biri değişik bir yüz ifadesi ve jesti olan üç bayan tarafınca temsil edilir. Tedbirlilik, aynada kendine bakan bir karı tarafınca, hakkaniyet, kılıç ve terazi tutan bir karı tarafınca ve ölçülülük, bir sürahiden diğerine su döken bir karı tarafınca temsil edilir.
Alegori, bir şeyi başka bir şeyi temsil etmek için kullanan, çoğu zaman etik yahut politik bir noktayı vurgulamak için kullanılan mecazi bir araçtır. Sözgelişi, Yaşlı Pieter Bruegel'in “Ölümün Zaferi Alegorisi” isminde tablosunda ölüm, at sırtında ve tırpan taşıyan bir iskelet tarafınca temsil edilir. Tablo, ölümün gençten yaşlıya, zenginden fakire insanlara gelebileceği muhtelif yolları gösterir.
VI. Barok Alegoride Sembolizm
Barok alegorileri karmaşa fikirleri ve mesajları iletmek için sembolizmi kullanır. Barok alegorilerinde kullanılan semboller çoğu zaman klasik mitolojiden, Hristiyan ikonografisinden ve organik dünyadan alınır.
Sözgelişi, Yaşlı Pieter Bruegel'in “Ölümün Zaferi” isminde tablosunda, ölümün sembolleri içinde bir iskelet, bir tabut, bir tırpan ve bir saat yer alır. Bu semboller, ölümün kaçınılmaz olduğu ve bütün insanların onun gücüne doğal olarak olduğu mesajını iletir.
Barok alegorisindeki sembolizmin bir öteki örneği Hieronymus Bosch'un “Dünya Zevkleri Bahçesi” isminde tablosudur. Bu tablo karmaşa sembolizmle doludur, sadece en mühim sembollerden bazıları Informasyon Ağacı, Hayat Çeşmesi ve Aden Bahçesi'dir. Bu semboller, insanların günah tarafınca ayartıldığı ve kurtuluşa ulaşmanın tek yolunun Mesih vesilesiyle olduğu mesajını iletir.
Barok alegorilerinde sembolizmin kullanması karmaşa fikirleri ve mesajları iletmenin kuvvetli bir yoludur. Barok sanatçılar, bilindik sembolleri kullanarak geniş bir kesime ulaşabilmiş ve mesajlarını hem erişilebilir bununla beraber akılda kalıcı bir halde iletebilmişlerdir.
VII. Barok Alegorinin Yorumlanması
Barok alegoriler, izleyicinin bakış açısına ve mevzuya ait bilgisine bağlı olarak muhtelif şekillerde yorumlanabilir. Barok alegorilerin birtakım yaygın yorumları şunlardır:
- Siyasal alegori: Barok alegoriler, iktidardaki hükümeti desteklemek yahut ona karşı çıkmak amacıyla çoğunlukla siyasal mesajlar iletmek için kullanılırdı.
- Dini alegori: Barok alegoriler, sıklıkla Hristiyan sembolleri biçiminde, dini mesajları iletmek için de kullanılmıştır.
- Felsefi alegori: Barok alegoriler, gerçekliğin doğası yahut yaşamın anlamı şeklinde felsefi fikirleri aktarmak için de kullanılabilirdi.
- Şahsi alegori: Barok alegoriler, sanatçının kendi düşünceleri yahut duyguları şeklinde şahsi mesajları iletmek için de kullanılabilirdi.
Barok alegorisinin yorumlanması devamlı sıradan değildir ve alegorinin yaratıldığı bağlamı dikkate almak önemlidir. Sanatçının niyetlerini ve eserin kültürel ve tarihsel bağlamını anlayarak, alegorinin daha detaylı ve kapsamlı bir yorumuna ulaşmak mümkündür.
VIII. Barok Alegorinin Tesiri
Barok alegorisi sanat ve edebiyat üstünde mühim bir etkiye haiz olmuştur ve kullanması 17. yüzyıldan günümüze kadar olan eserlerde görülebilir. Barok alegorisinin en meşhur örneklerinden bazıları şunlardır:
- Michelangelo'nun 1508-1512 yılları aralığında resmettiği Roma'daki Sistine Şapeli'nin tavanı. Tavan, İnsanın Yaratılışı ve İnsanın Düşüşü şeklinde Hristiyan temalarını temsil eden alegorik figürlerle doludur.
- 17. yüzyılda yaşamış Flaman ressam Peter Paul Rubens'in resimleri. Rubens'in resimlerinde çoğu zaman erdemleri ve kusurları temsil eden alegorik figürler yer alır, mesela Paris'in Yargılanması ve Sabine Kadınlarının Tecavüzü.
- 17. yüzyılda etken olan bir İngiliz ozan olan John Milton'ın şiiri. Milton'ın şiirleri, Paradise Lost ve Samson Agonistes şeklinde karmaşa dini ve felsefi fikirleri keşfetmek için çoğunlukla alegoriyi kullanır.
Barok alegorisi daha çağdaş sanat ve edebiyat eserlerinde de kullanılmıştır, mesela:
- 20. yüzyılda etken olan İspanyol sürrealist ressam Salvador Dalí'nin resimleri. Dalí'nin resimlerinde çoğu zaman kendi şahsi rüyalarını ve kabuslarını temsil eden alegorik figürler yer alır.
- 20. yüzyılda etken olan Kolombiyalı romancı Gabriel García Marquez'in romanları. García Marquez'in romanları, Yüzyıllık Yalnızlık ve Kolera Günlerinde Aşk şeklinde karmaşa toplumsal ve politik mevzuları incelemek için çoğunlukla alegoriyi kullanır.
- 20. yüzyılda etkinlik yayınlayan İsveçli bir film yapımcısı olan Ingmar Bergman'ın filmleri. Bergman'ın filmleri, Yedinci Mühür ve Persona şeklinde dini ve varoluşsal temaları keşfetmek için çoğunlukla alegoriyi kullanır.
Barok alegorisi, karmaşa fikirleri canlı ve akılda kalıcı bir halde iletmek için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Yüzyıllardır sanatçılar ve yazarlar tarafınca kullanılmıştır ve bugün de insan durumunu bütün karmaşıklığıyla keşfetmek için kullanılmaya devam etmektedir.
Barok alegoriler, birçok değişik biçimde yorumlanabilen karmaşa ve oldukça yönlü sanat eserleridir. Mesajlarını iletmek için çoğunlukla sembolizm ve görsel metaforlar kullanırlar ve din, bürokrasi ve felsefe dahil olmak suretiyle oldukça muhtelif mevzuları keşfetmek için kullanılabilirler. Barok alegoriler sanat ve kültür üstünde mühim bir etkiye haiz olmuştur ve bugün hala incelenmeye ve takdir edilmeye devam etmektedir.
Sual 1: Alegori nelerdir?
Bir alegori, bir karakterin, zeminin yahut olayın kendisinden başka bir şeyi temsil etmiş olduğu bir laf sanatıdır. Barok alegorisinde, bu semboller çoğu zaman karmaşa dini yahut felsefi fikirleri iletmek için kullanılır.
Sual 2: Barok alegorisinin özellikleri nedir?
Barok alegoriler çoğu zaman karmaşa sembolizm, canlı imgeler ve acıklı karşıtlıklar kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman klasik mitolojiden yahut Hristiyan yazıtlarından sahneleri tasvir ederler ve çoğunlukla sanatçının yahut patronun politik yahut dini gündemini desteklemek için kullanılırlar.
Sual 3: Barok alegorisinin tesiri nelerdir?
Barok alegorisi Batı sanatının gelişimi üstünde derin bir etkiye sahipti. Rubens, Rembrandt ve Velazquez şeklinde sanatçılar tarafınca tarihin en ikonik sanat eserlerinden kimilerini yaratmak için kullanıldı. Barok alegorisi ek olarak edebiyatın, müziğin ve tiyatronun gelişimini de etkiledi.
0 Yorum