II. Gotik Manastırlar
III. Gotik Manastır Mimarisi
IV. Gotik Manastırların Özellikleri
V. Gotik Manastırların Yeri
VI. Gotik Manastırların Önemi
VII. Gotik Manastırların Korunması
VIII. Gotik Manastırların Restorasyonu
IX. Gotik Manastırların Çağdaş Yorumları
Temel Sorular
Antet | Özellikler |
---|---|
Manastırlar |
|
Bahçeler |
|
Gotik |
|
Manastır |
|
Temsil |
|
II. Gotik Manastırlar
Gotik manastırlar İlk olarak 12. yüzyılda geliştirildi ve hızla manastırların ve öteki dini kurumların popüler bir özelliği haline geldiler. Çoğu zaman kilisenin cenup tarafında yer alırlardı ve rahipler ile rahibelerin adım atması, meditasyon yapması ve yakarış etmesi için korunaklı bir alan sağlarlardı. Gotik manastırlar çoğu zaman detaylı oymalar ve heykellerle dekore edilirdi ve ortaçağ dünyasının en güzel ve mukaddes mekanlarından bazıları olarak kabul edilirlerdi.
III. Gotik Manastır Mimarisi
Gotik manastırların mimarisi, yükselen kemerleri, karmaşa oyma işçiliği ve narin süslemeleriyle karakterize edilir. Tipik Gotik manastır, kapalı bir yürüyüş yöntemiyle çevrili kare yahut dikdörtgen bir avludan kaynaklanır. Yürüyüş yolu, çoğu zaman sivri kemerlerden oluşan bir takım kemer tarafınca desteklenir. Kemerler çoğu zaman manastırın genel güzelliğine katkıda bulunan detaylı oyma işçiliğiyle dekore edilmiştir. Manastırın duvarları çoğu zaman duvar resimleri yahut öteki dini imgelerle dekore edilmiştir. Manastır çoğu zaman kilisenin cenup tarafında bulunur ve rahiplerin adım atması ve meditasyon yapması için korunaklı bir alan sağlar.
IV. Gotik Manastırların Özellikleri
Gotik manastırlar, aşağıdakileri içeren bariz mimari özellikleriyle öne menfaat:
- Dikdörtgen yahut kare plan
- Bir yahut daha çok tarafı kapalı yürüyüş yolu
- Ortada bir bahçe yahut avlu
- Sütunlar yahut iskeleler tarafınca desteklenen bir takım kemer
- Oymalı başlıklar ve kafes işi benzer biçimde detaylı süslemeler
Gotik bir manastırın kapalı yürüyüş yolu manastır yürüyüşü olarak bilinir ve çoğu zaman yürüyüş, meditasyon ve yakarış için kullanılır. Manastırın ortasındaki bahçe yahut avlu çoğu zaman çiçek, ot ve sebze yetiştirmek için kullanılır ve ek olarak dinlenme ve sosyalleşme için de kullanılabilir. Manastırın kemerleri çoğu zaman sivridir ve çoğu zaman detaylı oymalarla dekore edilmiştir. Kemerleri destekleyen sütunlar yahut iskeleler çoğu zaman taştan yapılır ve çoğu zaman oyulmuş başlıklarla dekore edilmiştir. Gotik bir manastırın süslemeleri fazlaca detaylı olabilir ve oyulmuş figürler, hayvanlar ve bitkiler içerebilir.
V. Gotik Manastırların Yeri
Gotik manastırlar çoğu zaman manastır komplekslerinin merkezinde, çoğu zaman kiliseye bitişik olarak yer alırdı. Çoğu zaman rahiplerin ve rahibelerin yakarış, meditasyon ve emek harcama için bir araya gelmiş olduğu bir yer olarak kullanılırdı. Manastırlar ek olarak çoğunlukla cenaze törenleri için bir yer olarak kullanılırdı ve birçoğu mühim dini figürlerin mezarlarını ihtiva eder.
Gotik tarzdaki en meşhur manastırlardan bazıları Fransa'daki Saint-Denis Manastırı'nın manastırı, Paris'teki Notre-Dame Katedrali'nin manastırı ve İspanya'daki Toledo Katedrali'nin manastırıdır.
VI. Gotik Manastırların Önemi
Gotik manastırlar birçok nedenden dolayı önemliydi. Rahipler ve rahibeler için yakarma, emek harcama ve dinlenme yerleriydi. Ek olarak mühim öğrenme ve sanatla alakalı üretim merkezleriydi. Gotik manastırlar çoğu zaman son zamanların dini ve kültürel değerlerini yansıtan güzel oymalar, resimler ve heykellerle dekore edilmişti.
Ek olarak, Gotik manastırlar çoğunlukla manastır toplumunun mühim üyeleri için kabir yeri olarak kullanılırdı. Bu kişilerin mezarları çoğunlukla detaylı bir halde dekore edilmişti ve ortaçağ topluluğunda manastır toplumunun öneminin bir hatırlatıcısı olarak hizmet ediyordu.
En son, Gotik manastırlar Gotik mimarinin gelişimindeki rolleri sebebiyle de önemliydi. Gotik manastırların sivri kemerleri, nervürlü tonozları ve uçan payandaları benzer biçimde ayırt edici özellikleri ondan sonra kiliseler ve katedraller benzer biçimde öteki Gotik yapı türlerine dahil edildi.
VII. Gotik Manastırların Korunması
Gotik manastırlar yüzyıllar süresince muhtelif şekillerde korunmuştur. Bazıları özgün görünümlerine geri döndürülmüşken, ötekiler daha harap bir şekilde bırakılmıştır. Gotik manastırları korumak için kullanılan yöntemler, mevzubahis manastıra ve içerisinde bulunmuş olduğu duruma bağlı olarak değişmiş olur.
Gotik manastırları korumanın en yaygın şekillerinden biri restorasyondur. Restorasyon, manastırın yapısındaki hasarları onarmayı ve noksan yahut hasarlı unsurları değiştirmeyi ihtiva eder. Bu vakit alıcı ve pahalı bir süreç olabilir, sadece bununla birlikte manastırın zamanı ve mimari önemini korumaya da destek olabilir.
Gotik manastırları korumanın bir öteki yöntemi de korumadır. Koruma, manastırı özgün görünümünde herhangi bir değişim yapmadan daha çok hasardan korumayı ihtiva eder. Bu, manastırı temizlemek, su hasarına karşı mühürlemek ve koruyucu bir örtü sağlamak benzer biçimde şeyleri içerebilir.
Birtakım durumlarda, Gotik manastırlar daha harap bir durumda bırakılır. Bu, manastırın zamanı özgünlüğünü korumak yahut daha tefekkürlü bir alan yaratmak benzer biçimde muhtelif nedenlerle yapılabilir. Bir manastırı harap bir durumda bırakmak, korunmasını engellemese de, onu hasara karşı daha savunmasız hale getirir.
Gotik manastırların korunması, dikkatli bir değerlendirme gerektiren mühim bir görevdir. Bir manastırı korumak için kullanılan yöntemler, manastırın hususi durumuna ve koruma projesinin hedeflerine bağlı olarak değişecektir. Sadece, bütün koruma projeleri, manastırın zamanı ve mimari önemini gelecek nesiller için korumayı hedeflemelidir.
Gotik Manastırların Restorasyonu
Gotik manastırların restorasyonu karmaşa ve sıkıntılı bir süreçtir, bu sebeple bu yapılar çoğu zaman yaşları ve bulundukları sıkıntılı etraf koşulları sebebiyle bakımsız durumdadır. Sadece bu manastırların restorasyonu aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle bir takım nedenden ötürü önemlidir:
- Bu yapıların mimari ve sanatla alakalı mirasını korumak.
- Ziyaretçilerin keyif alabileceği emin ve erişilebilir bir alan sağlamak.
- Gotik mimari ve manastır hayatının incelenmesi ve anlaşılmasını teşvik etmek.
Gotik manastırların restorasyonu çoğu zaman aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle bir takım adımı ihtiva eder:
- Manastırın durumunu değerlendirmek ve hasarlı alanları belirlemek için manastırı incelemek.
- Manastırı tıkayan nebat örtüsünü yahut kalıntıları temizlemek.
- Manastırın duvar örgüsünün ve öteki yapısal elemanlarının restore edilmesi.
- Manastırın oymalar, heykeller ve resimler benzer biçimde dekoratif unsurlarının restore edilmesi.
Gotik manastırların restorasyonu uzun ve masraflı bir süreç olabilir, sadece bu mühim yapıların gelecek nesillere aktarılması için korunması şarttır.
IX. Gotik Manastırların Çağdaş Yorumları
Gotik manastırlar çağdaş sanat ve mimaride muhtelif şekillerde yine yorumlanmıştır. Birtakım sanatçılar Gotik tarzdan esinlenerek yeni sanat eserleri yaratırken, ötekiler kendi çalışmalarına Gotik mimarinin unsurlarını dahil etmiştir.
Gotik manastırın çağdaş bir yine yorumunun bir örneği, sanatçı James Turrell'in eseridir. Turrell'in “Roden Krateri”, seyircide bir hayranlık ve şaşkınlık duygusu yaratmak için tasarlanmış bir takım yeraltı odasıdır. Odalar, Büyük Kanyon'un organik güzelliğinden esinlenmiştir ve sivri kemerler ve uçan payandalar benzer biçimde Gotik mimarinin unsurlarını ihtiva eder.
Gotik manastırın çağdaş bir yine yorumunun bir başka örneği de mimar Santiago Calatrava'nın eseridir. Calatrava'nın Notre Dame Üniversitesi'ndeki “Trinity Şapeli” Gotik tarzdan esinlenen yükselen bir yapıdır. Şapel, bir takım ufak şapel ile çevrili büyük bir merkezi alana haizdir. Şapelin tasarımı hem güzel aynı zamanda işlevseldir ve seyircide bir huşu ve şaşkınlık duygusu yaratır.
Gotik manastır, yüzyıllardır sanatçılar ve mimarlar için bir esin kaynağı olmuştur. Güzellik ve işlevselliğin benzersiz karışımı, onu hem dini aynı zamanda laik alanlar için popüler bir seçim haline getirmiştir. Gotik manastırın çağdaş yine yorumları, bu zamansız mimari tarzın kalıcı çekiciliğini göstermeye devam etmektedir.
S: Manastır ve bahçeler nelerdir?
A: Manastırlar ve öteki dini yapılarda bulunan kapalı avlulardır. Çoğu zaman taş döşelidirler ve sütunlu geçitler yahut kemerlerle çevrilidirler. Bahçeler çoğu zaman manastırlarda bulunur ve rahipler ve rahibelerin rahatlayıp meditasyon yapmaları için rahat ve tefekkürlü bir alan sağlarlar.
S: Gotik manastır mekanlarında manastırların ve bahçelerin önemi nelerdir?
A: Manastırlar ve bahçeler, Gotik manastır alanlarında dini ve toplumsal etkileşim için mühim yerlerdi. Yakarış, meditasyon, emek harcama ve dinlenme için kullanılırlardı. Ek olarak rahiplerin ve rahibelerin dış dünyanın koşuşturmacasından kaçabilecekleri bir yer olarak da hizmet ederlerdi.
S: Gotik manastır mekanlarında manastır ve bahçelerin sanatla alakalı temsillerine dair birtakım örnekler nedir?
A: Gotik manastır mekanlarında manastır ve bahçelerin sanatla alakalı temsillerine dair birtakım örnekler şunlardır:
* Fransa'nın Paris şehrinde bulunan Saint-Denis Bazilikası'nın, İncil'den alınmış figür ve sahnelerin heykelleriyle süslü avlusu.
* İngiltere'deki Canterbury Katedrali'nin, hayvan, nebat ve geometrik desenlerden oluşan karmaşa oymalarla süslü avlusu.
* İspanya'daki Santa Maria de Huerta Manastırı'nın, Hz. İsa'nın hayatından sahnelerin tasvir edilmiş olduğu fresklerle süslü avlusu.
0 Yorum